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ENGLISH
From everyday objects and foods that I found in my home I have built a cityscape. Representative buildings arise in my private living room that recall among others the numerous churches in their typical Armenian architecture, many of which now destroyed, like they are pictured in books from my library. In my library is also the book „The Magic City“, published 1910 by English author Edith Nesbit, whose books I have read since childhood. She invented the building of Magic Cities with household items to allow children the playful examination of architecture and one’s environment.

Magic City is a sort of self-portrait, made up of the different ethnic communities that are part of my ancestry or environment, and links my biography with world history. Behind the Speculaas cookie façade and below the Pita bread roof, in front of Mount Ararat, it tells of flight, migration, genocide, exclusion, belonging, self-empowerment and poetry. When building this Magic City I have felt a connection with those of my family murdered and those who fled the Ottoman Empire to settle in Bulgaria. I was born in 1986 in Sofia in socialist Bulgaria and grew up later in post-wall East-Berlin, racialized, and with the status of an “Ausländer”. Now I claim my place between cultures and face my experience of exclusion with self-empowerment.

Since 2017 I have been crafting, baking and acquiring objects and foods for my Magic Cities which only exist temporarily. For the photos I take, I use an analogue medium format camera. My latest Magic City features a painting on fabric of Mount Ararat, that remains a diasporan symbol as its belonging is disputed.

Because of Corona restrictions, the work was moved by the Galerie Bernau in the framework of the exhibition Heimat, Herz, Orte, curated by Frederiek Weda, in March 2021 into public space. Four motifs of the photo series are shown from 20 March to 20 April 2021 in three parts at the train station Bernau, track 5, on a large scale billboard.

DEUTSCH
Aus Alltagsgegenständen und Lebensmitteln aus diversen Kulturkreisen aus meinem Haushalt baue ich Stadtlandschaften. Es entstehen repräsentative Gebäude in meinem Wohnraum die unter anderem an die Kirchen in ihrer typischen Armenischen Architektur erinnern, viele davon inzwischen verfallen oder zerstört, wie sie in Büchern in meiner Bibliothek abgebildet sind. In dieser Bibliothek steht auch das Buch „The Magic City“, 1910 veröffentlicht von der englischen Autorin Edith Nesbit, deren Bücher ich seit meiner Kindheit lese. Sie erfand das Bauen mit Haushaltsobjekten um Kindern zu erlauben sich spielerisch Architektur und ihre gebaute Umwelt anzueignen.

Meine Magic City, eine Art Selbstportrait, zusammengestellt aus den verschiedenen ethnischen communities die Teil meiner Herkunft oder Umgebung sind, verknüpft meine Biographie mit der Weltgeschichte. Hinter der Spekulatiusfassade und unter dem Fladenbrotdach, vor dem Berg Ararat, der ein diasporisches Symbol bleibt, obwohl seine Zugehörigkeit umstritten ist, erzählt die City von Flucht, Migration, Völkermord, Ausgrenzung, Zugehörigkeit, Selbstermächtigung und Poesie. Beim Bauen dieser Magic City habe ich Verbundenheit mit meinen armenischen ermordeten und geflohenen Familienmitgliedern gefühlt, die aus dem Osmanischen Reich nach Bulgarien geflohen sind. Ich wuchs auf im Nachwende-Ost-Berlin mit dem Status „Ausländerin“, und nun versuche ich mit diesem Projekt meinen Platz zwischen den Kulturen einzunehmen, und der einst erfahrenen Diskriminierung mit Selbstermächtigung zu begegnen.

Seit 2017 habe ich für die Magic Cities, die nur temporär existieren, Objekte und Lebensmittel gebastelt, gebacken und erworben.

Die Arbeit wurde von der Galerie Bernau im Rahmen der Ausstellung Heimat, Herz, Orte, kuratiert von Frederiek Weda, im März 2021 coronabedingt in den öffentlichen Raum verlegt. Vier Motive der mehrteiligen Fotoserie Magic City werden vom 20. März bis 20. April in drei Teilen auf dem Bahnhof Bernau, Gleis 5, auf einer Großplakatfläche gezeigt.

notes
.Please note the above photos combine samples from the body of work from 2021 and test shots from the years 2017-18
.compare also the work Forensic Excavations Inventory
.Photos of exhibition in public space by Lars Preisser
.Last three photos: Hanne van der Felde

Exhibition history
2021 c/O - in other people's hands. Affektive infrastructures und working interieurs. Saalbau Neuklln. Berlin. DE
2021 The Makeable Mind. Noorderlicht International Photo Festival. Groningen, NL Catalog
2021 Academy POSITIONS. Hyp Berlin. POSITIONS Art fair. Berlin, DE
2021 The Censored Exhibition. Copenhagen Photo Festival. Copenhagen, DK
2021 Heimat, Herz, Orte. Galerie Bernau, Berlin bei Bernau, DE
2017 Studienpreis 2017 of the Freundeskreis of the Academy of Fine Arts Leipzig. Gallery of the Academy of Fine Arts. Leipzig, DE Catalog

Podcast
KNTXT. Bernauer Stadtgespraeche.

Press
2021 Catalog The Makeable Mind. Noorderlicht International Photo Festival. Groningen, NL
2021 Libération.(Scan). 28.07.2021. Mutations territoriales: Arménie des formes. Commissioned by Laure Troussière. Print and online. Paris, FR
2021 Maerkische Oderzeitung. 21.04.2021. Flexibel bleiben!. Anja Scherer. Anja Scherer. Bernau, DE
2021 Maerkische Oderzeitung. 24.03.2021. Fantasievolle Stadtansichten (blurb and photo about Magic City). Bernau, DE
2021 Maerkische Oderzeitung. 06.02.2021. Im Corona-Jahr 2021 zeigt die Galerie Bernau Kunst an vielen Orten. Olav Schroeder. Bernau, DE
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